یادداشت/محمد هادی جعفرپور_وکیل دادگستری: گرفتن پروانه وکالت را هم مانند ورود به دانشکده حقوق بدون آزمون اعلام کنید!
یادداشت/محمد هادی جعفرپور_وکیل دادگستری: گرفتن پروانه وکالت را هم مانند ورود به دانشکده حقوق بدون آزمون اعلام کنید!
عدلنامه: به موازات مطرح شدن طرح تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب و کار،قاطبه جامعه حقوقی کشور اعم از استادان بزرگوار، وکلای پیشکسوت کانون وکلا و دانشجویان عزیز راجع به تالی فساد این طرح اظهار نظر کرده اند اما گویی حکایت گوش اگر گوش تو و ناله اگر ناله ی من کماکان ادامه دارد.

به گزارش عدلنامه، محمد هادی جعفرپور، وکیل دادگستری، در یادداشتی نوشت:

طی چندروز گذشته که طرح تسهیل کسب و کار توسط نمایندگان محترم مجلس مورد بررسی واقع شده،اظهار نظر برخی نمایندگان حاوی نکات قابل توجهی بوده، فارغ  از اشتباهات لوپی(لپی) نمایندگان در تلفظ برخی کلمات ساده فارسی مثلاً موکول را مونوکول خواندن، سوالاتی ذهنم را درگیر کرده،به راستی منافع چه کسانی در گرو تصویب این طرح است؟

با وجود مخالفت دانشجویان و استادان دانشگاه با این طرح،چه کسانی قرار است از این طرح منفعت ببرند؟ آیا با تصویب این طرح تمامی رانت های موجود در کشور از بین می رود؟اگر چنین است چرا به موازات بررسی این طرح کماکان درثبت نام خودرو رانت و رانت بازی بسان اسب رستم ترک ‌تازی می کند ؟ دلالان و رانت خواران در صدم ثانیه با ثبت نام خودرو میلیون‌ها بلکه چند صد میلیون تومان به جیب می زنند؟ شما  که  مدعی حذف انحصار هستید چرا تاکنون راجع به دو شرکت سازنده خودرو داخلی هیچ اقدام موثری انجام نداده اید؟ هیچ می دانید با بررسی و شناسایی انحصار و رانت خودرو چه کمکی به همین جوانانی که مثلاً نگران آنها هستید می کنید؟آیا بر شیوه اعطای مجوز پلیس +۱۰دفاتر دولت الکترونیک،خدمات قضایی وغیره نظارتی دارید؟چرا قانون منع اشتغال بازنشستگان را عملیاتی نمی کنید؟
چرا علیرغم اصرار کانون های وکلا ماده۸لایحه استقلال را که کانون را ملزم به صدور پروانه برای قضات بازنشسته می کند اصلاح نمی کنید؟ چگونه طرفدار اشتغال جوانان هستید اما اکثریت کارکنان شوراهای حل اختلاف کارمندان ادارات و بازنشستگان هستند؟مگر از وضعیت معیشتی وکلای جوان خبر دارید که قصد دارید با دادن یک دفترچه چند صفحه ای به خیل وکلای بیکار بیافزایید؟
هیچ می دانید چه تعداد وکیل از تامین هزینه های تمدید پروانه خویش عاجز هستند؟هیچ می دانید چند درصد از  وکلا درپرونده های خاص دستگاه قضایی دخالت دارند؟می دانید این اشخاص چطور موفق به اخذ پروانه وکالت شده اند؟اساسا به آمار و ارقام باور دارید؟ اگر زحمت کشیده آماری از تعداد قراردادهای الکترونیکی وکلا در همین یکسال گذشته بگیرید پاسخ خیلی از ابهامات داده می شود و می بینید که تعداد قابل توجهی از پرونده ها در انحصار چه کسانی است!اصلا بفرمایید؛

بنابر کدام معیار قانون نویسی و بنابر کدام ضرورت سنجی در بررسی طرح تسهیل کسب و کار به نهاد وکالت صرفاً و مطلقا نگاه اقتصادی دارید؟ شما که مدعی مقابله با انحصار هستید چرا تنها به وکالت نگاه اقتصادی دارید؟ آیا تنها مسیر اشتغال دانش آموخته ی حقوق وکالت است؟این دستگاه قضایی کارمند وقاضی نیاز ندارد؟شما که مدعی هستید فلان دانشجو با معدل ۱۷ و ۱۸ کارشناسی ارشدش را گرفته است اما در آزمون پذیرفته نمی شود و این عدم توفیق را بهانه ی طرح موصوف می دانید چرا سراغ دانشگاه و ارزیابی سیستم آموزشی آن دانشگاه نمی روید؟ کدام دانشجوی  دانشگاه های شناخته شده کشور را سراغ دارید که با معدل الف در آزمون وکالت قبول نشده‌؟ آیا صرف داشتن معدل بالا در دوره کارشناسی ملاک ورود به  کسوت وکالت است؟چرا به شیوه جذب دانشجوی حقوق و شیوه ی تدریس و اخذ نمره ی آن داوطلب ایراد وارد نمی کنید؟

هیچ از خودتان پرسیده اید چطور ممکن است شخصی مبتنی بر شایستگی سواد و تلاش خودش به مدارج عالیه تحصیلی برسد اما در آزمون وکالت چندین مرتبه مردود شود اما فلان داوطلب ساعی در همان سال اول در آزمون پذیرفته می شود؟ اگر چنین است به خودتان زحمت تصویب طرح نداده در یک کلام اعلام کنید صرف داشتن مدرک کارشناسی حقوق مجوزی است برای تصدی  حرفه وکالت، حتی بدون شرط معدل!چرا که انچه از فحوای طرح به نظر می رسد تنها چیزی که نزد طراحان طرح ارزشی نداشته سواد داوطلبان است.

هیچ فکر کرده اید مشکل فارغ التحصیلی که به قول شما با معدل۱۷و۱۸درآزمون قبول نمی شود کجاست؟ بد نیست  به سیستم آموزشی دانشگاه ها نگاه کنید؟هیچ دیده اید پذیرش در دانشکده حقوق به چه روزی افتاده؟  روزگاری برای قبول شدن در رشته حقوق لازم بود تمام دروس کنکور را حداقل بالای ۷۰ درصد پاسخ می دادیم اما امروز ورود به این رشته بدون آزمون شده است!! و دوران دانشجویی نیز با چند صفحه جزوه سر و ته درس را به هم می آورند! کاش از پذیرفته شدگان آزمون وکالت می پرسیدید که مثلا برای درس مدنی۳چند منبع درسی را خوانده اند؟ قواعد عمومی قراردادها دکتر کاتوزیان/ تعهدات و سقوط تعهدات دکتر شهیدی/کمترین منبع درسی بود که ما برای قبولی در یک درس ۳واحدی باید می خواندیم اما…
شما را به خدا قسم برای یکبار هم که شده سوابق علمی و حرفه‌ای آنان که مدعی هستند در آزمون وکالت حقشان ضایع شده را بررسی کنید.
شما را به خدا قسم برای یکبار هم که شده از وکلای دادگستری (هر عزیزی که خودتان قبول دارید) دعوت کنید تا مسائل و مشکلات معیشتی همکارانشان را به شما گوشزد کنند.
با توجه به اینکه غالب جامعه حقوقی، اکثریت دانشجویان واستادان حقوق مخالف این طرح هستند از منظر شما ابواب جمعی ماده۶ طرح تسهیل کسب و کار چه کسانی  هستند  وشما این طرح را برای کدام فارغ التحصیل وبه چه منظوری مطرح کرده اید؟
آن نماینده محترمی که پروانه وکالت را با پروانه کسب و حرفه وکالت را چیزی شبیه اداره کردن سوپر مارکت و کفاشی می داند لطفا به این سوال پاسخ دهد آیا کالا و خدماتی که در کفاشی و سوپرمارکت ارائه می دهند با موضوع فعالیت وکیل دادگستری یکی است؟/خبرآنلاین